Untuk mendapatkan maklumat terkini, ikuti kami melalui Telegram
Langgan SekarangKuala Lumpur – Penganjuran bengkel A Comprehensive Guide to Qualitative Research and ATLAS.ti oleh Pusat Kajian Rehabilitasi dan Keperluan Khas (iCaRehab), Fakulti Sains Kesihatan (FSK), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) bertujuan meningkatkan kemahiran para penyelidik dan pelajar pascasiswazah dalam penyelidikan kualitatif yang menjadi satu daripada kaedah penting dalam bidang perubatan dan sains kesihatan.
Berikutan UKM merupakan universiti penyelidikan negara yang amat mementingkan pelaksanaan penyelidikan berkualiti dan berimpak tinggi dalam kalangan warga universiti, kaedah penyelidikan sangat dititikberatkan sama ada melibatkan kaedah kuantitatif ataupun kaedah kualitatif yang merangkumi pelbagai jenis reka bentuk kajian.
“Saya amat percaya bahawa bengkel seperti ini memberikan peluang yang berharga kepada penyelidik dan pelajar untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka sekali gus membolehkan mereka mendalami subjek penyelidikan kualitatif,” kata Dekan FSK, UKM, YBrs. Profesor Dr. Suzana Shahar ketika menyampaikan ucapan perasmian bengkel berkenaan.
Tambah beliau, penyelidik dan pelajar boleh memperoleh pemahaman yang lebih mendalam dan tepat tentang pelbagai topik serta menggalakkan lebih banyak hasil kajian penyelidikan kualitatif pada masa hadapan dengan penggunaan pendekatan kualitatif tersebut.
Bengkel yang berlangsung selama dua hari itu dikendalikan oleh tiga orang pakar, iaitu YBrs. Dr. Hasrol Hosshan dan YBrs. Dr. Mohd Muslim Md Zalli daripada Universiti Pendidikan Sultan Idris dan YBrs. Profesor Dr. Leigh Hale daripada Otago University, New Zealand.
Pengisian bengkel tersebut menumpukan kepada teori kaedah utama penyelidikan kualitatif, iaitu in-depth interview dan focus-group discussion serta teknik baharu dalam menganalisis data, yakni menggunakan perisian ATLAS.ti.
Bengkel yang disertai oleh 55 orang peserta itu telah meningkatkan keupayaan para peserta dalam merancang dan melaksanakan kaedah penyelidikan kualitatif dengan tepat dan berkesan bagi menghasilkan output kajian yang sah.